Zoekmachine adverteren inzetten?

Je wilt zoekmachine adverteren inzetten, maar waar begin je? Neem je iemand daarvoor in huis of besteed je het uit? Wat maakt een goede advertentie en hoe zit het met organische groei? Het zijn allemaal vragen waar je mogelijk mee worstelt als je zoekmachine adverteren wilt gaan inzetten. In dit artikel leggen we je uit waarom je SEA beter kunt uitbesteden dan het inhouse te houden. Ook lees je waarom adverteren en organisch groeien een prima match is.

Wat is zoekmachine adverteren (SEA)?

Met zoekmachine adverteren of Search Engine Advertising (SEA) koop je advertentieruimte op zoekmachines als Google of Bing. Deze betaalde advertenties verschijnen boven (of onder) de organische resultaten op de zoekresultatenpagina. In tegenstelling tot zoekmachine optimalisatie (SEO), betaal je voor SEA als men klikt op jouw link in de zoekmachines. Die kosten per klik mag je overigens zelf bepalen.

Succesvol adverteren in Google

Hoe begin je met zoekmachine adverteren? Allereerst is het goed om te weten waaruit een advertentie bestaat. Zo heb je een regel waar de kop in kan staan, de URL van de pagina waar je naartoe wilt verwijzen en de tekst eronder. Het is aan te raden om het zoekwoord altijd terug te laten komen in de advertentietekst en in de titel (kop). Op die manier spoor je de zoeker aan om over te gaan op actie. De tekst moet wel naadloos aansluiten bij de pagina waar je naartoe verwijst. Je wilt geen valse verwachtingen scheppen.

Vermeld eventuele prijzen of exclusieve aanbiedingen. Geef zoveel mogelijk informatie als je kunt in de beperkte ruimte die je hebt. Maak het allemaal ook zo relevant mogelijk. Kijk daarbij ook naar de zichtbare URL. Verwerk ook hierin je belangrijkste zoekwoord.

Ook kun je werken met keyword insertion. Dit houdt in dat het zoekwoord van de zoeker dynamisch wordt ingevoegd in de advertentie.

Waarom SEA uitbesteden?

Je hebt te maken met echte specialisten en consultants. Zij werken in een team. En ook dan geldt immers: twee weten meer dan één.
Een online marketing bureau gebruikt de nieuwste tools op grotere schaal.
De SEA specialisten hebben ervaring met andere soortgelijke klanten/accounts
Inhouse personeel is lastiger te binden. Werkzaamheden zijn immers minder divers. Daar loop je met een bureau niet tegen aan.
Bij een bureau zitten ook andere specialisten, bijvoorbeeld op gebied van social media en SEO. Zo kun je gemakkelijk daar ook de vruchten van plukken mocht je dat willen.

Zoekmachine adverteren inzetten of organisch groeien?

Op de zoekmachine resultaten pagina staan dus zowel de advertenties als de gratis / organische resultaten. Misschien vraag je je af: ‘Waarom zoekmachine adverteren inzetten als je ook organisch al goed vindbaar bent?’ SEA en SEO kunnen heel goed naast elkaar bestaan. Sterker nog: ze vullen elkaar aan. Bovendien: als je goed presteert met beide disciplines, zorgt dat voor meer verkeer naar je website. En meer verkeer zorgt potentieel voor meer verkoop. Daarbij zorgt een goede organische website optimalisatie en idem content voor betere SEA-resultaten. Je biedt immers een verhoogde relevantie. En andersom kun je informatie die uit de advertenties te halen valt, weer gebruiken voor je SEO werkzaamheden.

Dit reclame-artikel is geplaatst door (thijs.seoiskey), gegevens zijn bekend bij en geverifieerd door de beheerder van deze website.

De-Schrijverette

Artikel marketing

Artikelen plaatsen