Wat je moet weten over marketplaces

Marketplaces hebben een gigantische opmars gemaakt in de laatste jaren. Het zijn zulke reuzen geworden dat menig verkoper er niet meer omheen kan, ongeacht in welke branche men opereert. Er hangen voor en -nadelen aan marketplaces marketplaces en deze komen aan bod in dit artikel. Waar moet je rekening mee houden en waar ligt de toekomst van de online marktplaats?

Met online marketplaces hebben externe verkopers de mogelijkheid om hun producten of diensten elders aan te bieden. Dit geldt voor zowel de B2B als B2C markt. Dit houdt wel in dat alle transacties door het desbetreffende platform worden afgehandeld. Denk bijvoorbeeld aan Amazon.com.

De grote spelers in de wereld van marketplaces

De jongere garde in Nederland is niet meer echt bekend met Marktplaats. Inmiddels zijn de grote spelers Marktplaats al lang gepasseerd qua klant omvang, naamsbekendheid en omzet.In Nederland is Bol.com de grootste marketplace met ruim een miljard omzet per jaar. 40% van de inkomsten zijn afkomstig uit verkopen van externe verkopers.

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat de meeste zoektochten naar producten of diensten beginnen bij Google. Deze tech gigant doet al jaren onderzoek naar het (online) gedrag van mensen. Ondanks deze handige tool verschuift de focus toch langzaam maar zeker naar marketplaces. De uitkomsten van een onderzoek van Wunderman commerce laten zien dat 16% van de Nederlanders hun online zoektocht starten op een online marktplaats, maar in de Verenigde Staten ligt dit percentage al op 55%.

Wereldwijd zijn Amazon, Alibaba, Uber en eBay heer en meester op het gebied van marketplaces. Tegenwoordig wordt het steeds makkelijker om op dergelijke platformen een bestelling te plaatsen. Chinese bedrijven zoals Wish en Alibaba verwerken dagelijks miljoenen bestellingen wereldwijd. Het is dan ook niet gek dat steeds meer externe verkopers zich maar al te graag aansluiten bij deze
reuzen.

Verticaal, horizontaal of all-in-one

We maken grofweg onderscheid tussen drie typen marketplaces: verticaal, horizontaal en all-in-one. Verticale marketplaces specialiseren zich in slechts één productgroep; denk aan bijvoorbeeld handels die zich puur richten op vervoer of tweedehands kleding. Horizontale marketplaces zijn minder kieskeurig, maar verkopen wel soortgelijke diensten of producten. Je kunt hierbij denken aan Booking.com die hotelkamers, vluchten en autohuur aanbiedt. Als laatste hebben we all-in-one marketplaces, zoals het alom terugkerende voorbeeld van Bol.com. Je kunt er voor alles terecht of het nu kerstcadeautjes zijn of vervangende onderdelen voor je fiets.

Wat marketplaces interessant maakt

Je hebt zo een webwinkel opgestart. Iedereen kan tegenwoordig een gelikte website in elkaar flansen met tools als WordPress. Als startup of kleine webshop is het dus makkelijk om je producten te verplaatsen via marketplaces.

Helaas is het in de laatste jaren, juist vanwege die lage drempel, stukken lastiger geworden om jezelf te onderscheiden. Met duizenden concurrenten is het niet eenvoudig om uit te blinken. Het is dus verstandig om goed voorbereid ten strijde te gaan in een gepaste niche. Geroutineerde marketplaces zoals Amazon en Bol zijn klein begonnen. Toevallig begonnen ze allebei als boekhandel en groeiden ze langzaam uit tot de websites waar we vandaag de dag bijna niet meer omheen kunnen.

Zelf aan de slag met Marketplace Marketing

Waar je vroeger genoeg had aan eenvoudige SEO trucjes moet je nu meer uit de kast halen om succesvol te zijn in de digitale jungle. Het aantal contactmomenten dat de gemiddelde consument nodig heeft voordat deze overgaat tot een verkoop stijgt in exponentieel tempo. De zogeheten customer journey is belangrijker dan ooit. We leven niet voor niets in een beleveniseconomie waar de jacht leuker is dan de vangst. Neem Bol.com als voorbeeld. De jongens die begonnen als boekverkopers in een garage worden vandaag de dag overspoeld met verkeer; maar liefst 29 miljoen bezoekers per maand en een miljoen zoekopdrachten per dag. Ga daar maar eens de concurrentie mee aan!

Je kunt tegen de bierkaai vechten óf wellicht in een specifieke niche opereren veilig buiten het bereik van gevaarlijke roofdieren. Wat je ook kunt doen is als een poetsvis mee zwemmen met grote walvis. Een natuurlijk samenwerkingsverband. Waarom ook niet eigenlijk? Je doelgroep is daar al aanwezig en het kan goed uitpakken voor je brand awareness en traffic.

Niet altijd rozengeur en maneschijn

Elk voordeel heeft zijn nadeel. Hoewel het fantastisch kan zijn voor je merk om in zee te gaan met een marketplace zijn er wel degelijk kleine lettertjes waar je rekening mee moet houden. Je moet sterk op de prijs concurreren en je versterkt wel de vindbaarheid en positie van de marktplaats. Ook regelt de marktplaats de transactie en ontvangen ze commissie.

Misschien wel het grootste nadeel is de data waarmee je het platform verschaft. Neem Amazon bijvoorbeeld. Door ze inzicht te geven in je producten en hoeveel er precies verkocht wordt worden ze steeds slimmer. Het komt maar al te vaak voor dat ze een samenwerkingsverband opzeggen om zelf het product tegen een lagere prijs aan te bieden. Ze hebben het geld en de middelen om tijdelijk verlies te lijden om uiteindelijk op de lange termijn winst te pakken. Concurrentie is een keihard spel met weinig ruimte voor solidariteit.

De verwachting voor de toekomst

Voornamelijk op de B2B markt stijgen de verwachtingen van marketplaces steeds harder. Dat kan ook niet anders met de klantervaring die wordt geboden; razendsnelle levertijden, scherpe prijzen en een kolossaal assortiment. Ook hoef je de deur niet meer uit. We kunnen er niet meer omheen:  zijn de toekomst. En uiteindelijk komen consumenten als grote winnaar uit de bus. Zij krijgen de laagste prijs, maar om die prijs zo laag mogelijk te houden wordt er zoveel mogelijk gesnoept van leveranciers. Wat kunnen we verwachten van marketplaces in de komende jaren?

·       Meer dominantie.
·       Meer gespecialiseerde marketplaces.
·       Een stijging in vergelijkingssites.
·       Een variatie aan betaalmogelijkheden (denk aan Apple Pay).
·       Meer focus op cloud diensten.
·       Snellere en geavanceerde bezorgmogelijkheden.

Of je nu een consument of een verkoper bent, we komen allemaal weleens in aanraking met marketplaces. Ze hebben een groot aandeel van de online retailmarkt in handen en dat aandeel gaat naar verwachting alleen maar stijgen. Als verkoper is het goed om te overwegen of de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen. Het kan positief uitpakken voor je brand awareness, traffic en vindbaarheid, maar ben je bereid de marktplaats te versterken en je data bloot te geven?

Video on demand (VOD) platform – Egeniq


De-Schrijverette

Artikel marketing

Artikelen plaatsen