Vanessa Oudshoorn Spaargaren-Mulder (HNK): Staat 2017 in het teken van netwerken of de community?

Efficiënt zaken doen door onderdeel uit te maken van een community

Veel goede voornemens voor het jaar 2017 zijn alweer benoemd, maar voor de zzp’er staat er waarschijnlijk één met stip bovenaan: netwerken.

Als ondernemer word je geacht veel te netwerken, maar hoe gaat dit dan eigenlijk in zijn werk? Er worden tegenwoordig heel veel netwerkevents georganiseerd; sommige kosteloos en voor iedereen toegankelijk, andere betaald of alleen op uitnodiging. Om je tijd efficiënt in te delen is het belangrijk om van tevoren goed te bekijken of een netwerk voor jou interessant is. Wie komen er? Welke bedrijven worden vertegenwoordigd en wat zouden zij voor mij kunnen betekenen of ik voor hen? Vooraf definieer je je doelen; wil ik kennis delen en inspiratie opdoen? Of ideeën toetsen, een netwerk opbouwen, bestaande relaties versterken of gewoon gezellig een borrel drinken.

Wat vaak ook handig kan zijn, zijn de beschikbare deelnemerslijsten, zodat je ook achteraf contact kan hebben met de deelnemers van dit betreffende event. Indien je de juiste bijeenkomsten voor jouw business kiest, zijn deze zeer interessant om kennis en contacten op te doen, leads te genereren en uiteindelijk daadwerkelijk zaken te doen.

Met name door dat laatste komen we bij een ander modewoord: community

Volgens Wikipedia is een community een virtuele of online gemeenschap: een groep mensen die communiceert en samenwerkt, met behulp van het internet of een andere informatietechnologie.
Rheingold (één van de eersten die communities onderzocht) beschrijft een community bijna poëtisch:
“People in virtual communities do just about everything people do in real live, but we leave our bodies behind.”

Van oudsher zijn de communities dus met name online. Denk aan Flickr, Hyves en later bijvoorbeeld Facebook en Google+, maar ook aan spelletjes als World of Warcraft waar de leden onderling communiceren en informatie delen. Het onderscheidend vermogen en de kracht van de community zit in de combinatie van online en offline communiceren binnen en met dezelfde doelgroep. Zo komen bij World of Warcraft de spelers offline bij elkaar om strategieën en verbeterpunten voor het spel te bespreken.

Als je dit vertaalt naar de zzp’er die efficiënt wil netwerken, zou je kunnen onderzoeken of je kantoor zou willen houden in een community. Dit klinkt enger dan dat het is. Een inspirerende werkplek is waar je graag zou willen zijn en zou willen werken. Tenslotte brengen we hier een behoorlijk aantal uren per week door. Naast het “ thuisvoelen” is het van belang dat de locatie je dusdanig faciliteert dat je als gebruiker gemakkelijk in contact kan komen met andere gebruikers. Dit kan online, maar ook offline op plekken als een sociaal hart, bij de horeca (het koffiepunt is en blijft altijd een sociaal ontmoetingspunt) maar ook bij events, trainingen, borrels en andere bijeenkomsten. Als de kantooraanbieder de community faciliteert zal hij ook bereid zijn je te introduceren bij partijen die voor jou interessant zijn. Het is natuurlijk heel relaxt als je zaken kan doen met je buurman. En wil je een breder netwerk, dan kan je ook naar kantooraanbieders kijken die meerdere vestigingen hebben. Ben je meteen onderdeel van een lokale of landelijke community.

Op het moment dat je besloten hebt onderdeel uit te willen maken van een community is het belangrijk dat je je zowel op persoonlijk als professioneel vlak optimaal presenteert binnen de community. Het begint met de vermelding van je bedrijf op de daarvoor beschikbare pagina’s binnen de app, website of andere (online) omgevingen. Slechts een klein gedeelte van de gebruikers (men zegt rond de 1%) plaatst actief berichten. Hierdoor kan je jezelf dus meteen profileren en zichtbaar maken voor de andere leden door juist wel actief berichten of content te plaatsen. Daarbij is het ook effectief om een goede connectie te maken tussen offline en online en gebruik te maken van inloopspreekuren of het bijwonen van een interessante bijeenkomst. Zodoende kan je jezelf en je bedrijf ontwikkelen, maar ook daadwerkelijk contacten leggen en zaken doen.

Kortom, efficiënt zaken doen kan door kantoor te houden en meteen onderdeel uit te maken van een community. Zodoende haal je meer uit je werkplek, doe je makkelijk onderling zaken en bouw je automatisch aan je naamsbekendheid binnen deze community.

Wil je weten hoe wij dit bij HNK doen? Kom gerust een kop koffie bij ons drinken of stuur mij een berichtje.

Lees het hele artikel: Vanessa Oudshoorn Spaargaren-Mulder (HNK): Staat 2017 in het teken van netwerken of de community?
Adverteren

Artikel marketing

Artikelen plaatsen