Hoe John de Mol de principes van dealmaker Donald Trump gebruikt in de strijd om De Telegraaf

ANALYSE – Miljardair en mediatycoon John de Mol mengt zich in de biedingsstrijd om het moederbedrijf van De Telegraaf.

Met de nodige bravoure kondigde hij maandagochtend aan via zijn tv-bedrijf Talpa een overnamebod te willen uitbrengen op Telegraaf Mediagroep – een bod dat ongeveer 12 procent hoger ligt, dan een concurrerende bieding van de Belgische uitgever Mediahuis.

Ogenschijnlijk doorkruist De Mol hiermee de plannen van de familie Van Puijenbroek, grootaandeelhouder van TMG, en Mediahuis. Laatstgenoemde bezit al NRC Media in Nederland en wil op gelijke voet komen met zijn Belgische collega De Persgroep. Die bezit in Nederland onder meer AD, Trouw, De Volkskrant en een reeks regionale kranten.

De Mol hanteert in de strijd om De Telegraaf twee belangrijke principes waar de Amerikaanse president Donald Trump over sprak, in zijn boek The Art of The Deal. In deze bestseller uit 1987 schetst Trump hoe hij als dealmaker te werk gaat.

“Leverage is having something the other guy wants. Or better yet, needs. Or best of all, simply can’t do without. (…). Leverage often requires imagination, and salesmanship. In other words, you have to convince the other guy it’s in his interest to make the deal.”

“I keep a lot of balls in the air, because most deals fall out, no matter how promising they seem at first. In addition, once I’ve made a deal, I always come up with at least a half dozen approaches to making it work, because anything can happen, even to the best-laid plans.”

Om met het eerste punt te beginnen: De Mol heeft iets wat zijn concurrenten – Mediahuis en de familie Van Puijenbroek – erg graag willen hebben: een belang van ruim 20 procent in Telegraaf Media Groep. Dit belang maakte De Mol afgelopen week bekend. Zonder de 20 procent van De Mol wordt het extreem lastig voor Mediahuis om zijn eigen stempel te drukken op TMG.

Dan het tweede principe waar Trump het over heeft: zorg dat je altijd meerdere kanten op kunt. Ook daar heeft De Mol aan gedacht, en wel op drie manieren:

1) Prijs opdrijven en doorverkopen

De Mol zegt 5,95 euro per aandeel te willen bieden voor Telegraaf Media Groep, dat is ruim 12 procent méér dan Mediahuis. Een simpele calculatie hierachter kan zijn dat hij de concurrent wil dwingen tot een hoger bod van 6 euro of méér. Dan kan de De Mol zijn belang alsnog verkopen en eenvoudig een paar miljoen euro extra verdienen.

2) Betere deals met De Telegraaf

Een andere mogelijkheid is dat De Mol zijn belang van 20 procent gebruikt om méér te halen uit andere zakelijke deals met Telegraaf Media. Afgelopen oktober kondigden TMG en Talpa aan hun radiomerken (538, Sky Radio, Radio Verionida en Radio 10) in één gezamenlijk bedrijf te hebben ondergebracht. Ook was sprake van een optie voor TMG om een indirect belang in tv-zender SBS te nemen, waarvan De Mol deels eigenaar is.

De Mol kan het directe belang in Telegraaf Media wellicht gebruiken om Talpa een sterkere positie te geven in de deals die hij al met TMG heeft.

3) Telegraaf Media kopen en ombouwen

Tot slot is er de mogelijkheid dat De Mol het serieus meent: Telegraaf Media overnemen en buiten het zicht van de beurs reorganiseren. De Mol wil zijn bod alleen doorzetten als het bestuur en de commissarissen van TMG het zien zitten. Maar het is duidelijk dat hij mogelijkheden ziet in een bedrijf dat in alle media thuis is: klassiek drukwerk, maar ook online en radio, plus het lijntje naar tv-zender SBS.

Het bericht Hoe John de Mol de principes van dealmaker Donald Trump gebruikt in de strijd om De Telegraaf verscheen eerst op Business Insider.

Lees het hele artikel: Hoe John de Mol de principes van dealmaker Donald Trump gebruikt in de strijd om De Telegraaf
Adverteren

Artikel marketing

Artikelen plaatsen