60 miljoen uur verloren: op deze 10 plekken sta je het vaakst in de file

Wie dagelijks op de weg is te vinden weet er alles van: files. In 2016 was het ruim 10 procent drukker op de Nederlandse snelwegen en vooral de filedruk op de A4 richting Amsterdam bij Zoeterwoude-dorp nam explosief toe.

Dat blijkt uit cijfers van de VerkeersInformatieDienst (VID), dat jaarlijks komt met de File top 50.

Het had allemaal nog dramatischer kunnen zijn, het gunstige weer had namelijk een dempend effect. Het regende dit jaar minder vaak tijdens de spits, wat goed is voor de doorstroming. Toch werd er 11,3 procent meer file gemeten dan vorig jaar. Daardoor ging er naar schatting bijna 60 miljoen uur verloren.

if(“undefined”==typeof window.datawrapper)window.datawrapper={};window.datawrapper[“vAMSB”]={},window.datawrapper[“vAMSB”].embedDeltas={“100″:703,”200″:581,”300″:567,”400″:527,”500″:513,”600″:513,”700″:513,”800″:513,”900″:499,”1000”:499},window.datawrapper[“vAMSB”].iframe=document.getElementById(“datawrapper-chart-vAMSB”),window.datawrapper[“vAMSB”].iframe.style.height=window.datawrapper[“vAMSB”].embedDeltas[Math.min(1e3,Math.max(100*Math.floor(window.datawrapper[“vAMSB”].iframe.offsetWidth/100),100))]+”px”,window.addEventListener(“message”,function(a){if(“undefined”!=typeof a.data[“datawrapper-height”])for(var b in a.data[“datawrapper-height”])if(“vAMSB”==b)window.datawrapper[“vAMSB”].iframe.style.height=a.data[“datawrapper-height”][b]+”px”});

Voor het eerst in drie jaar is er een nieuwe nummer één: de A4 voor afrit Zoeterwoude-Dorp vormde in 2016 het grootste knelpunt. Eerder was dit de A20 bij Terbregseplein.

De filedruk (de lengte maal de duur van de file) nam sinds 2010 met 225 procent toe bij Leiden. En ook als je de andere rijrichting op moest heb je pech, de weg richting Den Haag staat op een zevende plaats. Als deze stijging doorzet, is de kans groot dat dit het drukste traject is van Nederland in de loop van 2017.

De reden van de drukte op dit traject is al snel gevonden: het nieuwe stuk snelweg A4 Midden-Delfland. Eind 2015 werd deze weg tussen Den Haag en Rotterdam geopend, waarna het al snel een stuk drukker werd. Explosief drukker bij Zoeterwoude-Dorp.

if(“undefined”==typeof window.datawrapper)window.datawrapper={};window.datawrapper[“TM8f8”]={},window.datawrapper[“TM8f8”].embedDeltas={“100″:738,”200″:651,”300″:594,”400″:554,”500″:540,”600″:540,”700″:540,”800″:540,”900″:526,”1000”:526},window.datawrapper[“TM8f8”].iframe=document.getElementById(“datawrapper-chart-TM8f8”),window.datawrapper[“TM8f8”].iframe.style.height=window.datawrapper[“TM8f8”].embedDeltas[Math.min(1e3,Math.max(100*Math.floor(window.datawrapper[“TM8f8″].iframe.offsetWidth/100),100))]+”px”,window.addEventListener(“message”,function(a){if(“undefined”!=typeof a.data[“datawrapper-height”])for(var b in a.data[“datawrapper-height”])if(“TM8f8″==b)window.datawrapper[“TM8f8”].iframe.style.height=a.data[“datawrapper-height”][b]+”px”});

Opvallend is ook de sterke stijging van de files rond Arnhem: op de A12 bij Duiven in beide richtingen en op de N325 bij Presikhaaf in noordelijke richting. Het is voor het eerst dat een N-weg zoveel filedruk heeft dat deze de top 25 haalt.

Verder was het 45 keer drukker op de A9 bij Velsen in noordelijke richting door werkzaamheden in de Velsertunnel en was er ook opvallend veel verkeer te vinden bij de drie knelpunten op het oostelijk deel van de A20.

De filedruk was in 2016 nog altijd lager dan in 2007. Toen had Nederland een recordaantal files. Als de huidige trend doorzet, bereiken we voor 2020 een nieuwe piek. De intensiteit van het wegverkeer is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Het voordeel dat we even hadden op het gebied van files door de economische crisis en extra infrastructuur is binnen korte tijd uitgewerkt.

LEES OOK: Wat is de beste manier om files te bestrijden? Een spitsheffing

Het bericht 60 miljoen uur verloren: op deze 10 plekken sta je het vaakst in de file verscheen eerst op Business Insider.

Lees het hele artikel: 60 miljoen uur verloren: op deze 10 plekken sta je het vaakst in de file
Adverteren

» 8 BACKLINKS «

8 BACKLINKS