Nederlanders behoren tot de gretigste online shoppers ter wereld: €1 miljard voor Sinterklaas is dus niet vreemd

De groei van online winkelen is onstuitbaar, zo blijkt ook in 2016 weer rond de feestdagen.

De online bestedingen voor Sinterklaas zijn dit jaar voor het eerst de grens van een miljard euro gepasseerd. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2016 van PostNL en Thuiswinkel.org.

Lego Star Wars is het populairste kinderspeelgoed, FIFA’17 de meest verkochte game en Escape Room The Game is het gezelschapsspel dat Sinterklaas en Zwarte Piet het vaakst in de schoen stoppen.

In de vijf weken voorafgaand aan pakjesavond lag de online weekomzet 29 procent hoger dan in andere weken van het jaar. In de sinterklaasperiode werd 12 procent van de online aankopen met een smartphone gedaan. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar, toen was het aandeel 7 procent.

1 miljard online voor Sinterklaas

“Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde online weekomzet van producten op een kleine 200 miljoen euro ligt. Sinterklaas doet daar nog een schepje bovenop, want tussen 1 november en 5 december komt de gemiddelde weekomzet op ruim 250 miljoen euro te liggen”, aldus de onderzoekers.

“Voor de totale sinterklaasperiode komt de omzet daarmee uit op 1,26 miljard euro. Dat betekent een groei van 35 procent ten opzichte van de online omzet van 933 miljoen euro in dezelfde periode in 2015.”

De groei van de online bestedingen rond de feestdagen past in een bredere trend, waarbij steeds meer geld online wordt uitgegeven.

Nederlandse online shopper geeft veel uit

Kijk je daarbij naar de uitgaven per online shopper per jaar, dan zit Nederland internationaal duidelijk in de voorhoede, zo blijkt uit onderstaande grafiek van databureau Statista, samengesteld in samenwerking met Business Insider Nederland.

Te zien is dat het Verenigd Koninkrijk en de VS aan kop gaan bij de jaarlijkse uitgaven per online shopper (bedragen zijn in dollars), maar Nederland is een goede derde.

Bovendien verwachten analisten van Statista in de periode tot en met 2021 een groei van 54 procent in Nederland voor uitgaven per online consument, tot omgerekend  1.535 euro (1.628 dollar). Daarmee zit Nederland boven landen als Zweden, Duitsland en Frankrijk.

20161128_online_shopping

LEES OOK: Online shoppen in het buitenland? Zo zit het met invoerrechten

Het bericht Nederlanders behoren tot de gretigste online shoppers ter wereld: €1 miljard voor Sinterklaas is dus niet vreemd verscheen eerst op Business Insider.

Lees het hele artikel: Nederlanders behoren tot de gretigste online shoppers ter wereld: €1 miljard voor Sinterklaas is dus niet vreemd
Adverteren

Artikel marketing

Artikelen plaatsen