De kapotte brug bij Gorinchem die de transportsector in 2016 miljoenen kostte is eindelijk weer gerepareerd

Hij is weer open voor al het verkeer!

Alle werkzaamheden aan de Merwedebrug in de A27 bij Gorinchem zijn afgerond. De beperkingen die nog golden voor de scheepvaart en vrachtverkeer zwaarder dan 50 ton zijn opgeheven.

Tijdens nachtafsluitingen in de week voor kerst werd de laatste hand gelegd aan de reparatie van de brug. De werkzaamheden zijn eerder klaar dan gedacht. Aanvankelijk ging Rijkswaterstaat ervan uit dat de klus pas half januari zou zijn geklaard.

De belangrijke oversteek was van 11 oktober tot 8 december dicht voor vrachtverkeer en bussen omdat er haarscheurtjes in de draagconstructie van de brug waren ontdekt.

De 24 belangrijkste verbindingen werden als eerste verstevigd met stalen platen, waarna het vrachtverkeer onder de 50 ton er weer over de brug heen mocht. Daarna werden de resterende 24 verbindingen steviger gemaakt. Die werkzaamheden zijn nu afgerond, meldt Rijkswaterstaat.

Schade transportsector

De afsluiting leidde tot grote problemen voor vrachtwagens en bussen. Die moesten flink omrijden. Transportorganisaties schatten de schade op zeker minimaal een half miljoen euro per dag. Bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn inmiddels verschillende claims ingediend.

Minister Melanie Schultz van Infrastructuur liet eerder weten dat ze de drempel voor het indienen van schadeclaims verlaagt van 15 procent naar 5 procent van de bedrijfskosten op jaarbasis. Dat is de minimale schade die moet zijn geleden om voor vergoeding in aanmerking te komen.

Bedrijven kunnen een verzoek indienen via Rijkswaterstaat; een onafhankelijke commissie beoordeelt de verzoeken op basis van de regeling.

Het bericht De kapotte brug bij Gorinchem die de transportsector in 2016 miljoenen kostte is eindelijk weer gerepareerd verscheen eerst op Business Insider.

Lees het hele artikel: De kapotte brug bij Gorinchem die de transportsector in 2016 miljoenen kostte is eindelijk weer gerepareerd
Adverteren

» 8 BACKLINKS «

8 BACKLINKS