Harde Brexit maakt export Britse auto’s naar Europa 2 miljard duurder en dat willen fabrikanten niet afwachten

Auto’s die in Groot-Brittannië worden geproduceerd, zouden bij een harde Brexit wel eens tien procent duurder kunnen worden. Dat zou een rekening van in totaal 1,8 miljard pond (2,1 miljard euro) opleveren.

Daarvoor waarschuwt Gareth Jones, de voorzitter van de Society of Motor Manufacturers and Traders. De rekening voor Britse consumenten die een auto willen kopen die op het Europese vasteland wordt gemaakt, is nog hoger: in totaal zou die op 2,7 miljard dollar (3,2 miljard euro) kunnen liggen.

De importtarieven worden waarschijnlijk grotendeels aan de consument doorberekend, gelet de kleine marges waarmee autofabrikanten werken. Jones schat de kosten voor de Britten op 1.500 pond (bijna 1.600 euro) per geïmporteerde auto. Dat zou ertoe kunnen leiden dat veel Britten, die bij een harde Brexit toch al te maken krijgen met stijgende prijzen, auto’s die in de EU worden geproduceerd laten staan.

Weg uit Groot-Brittannië

Autofabrikanten maken zich vooral zorgen over de auto’s die zij in Groot-Brittannië produceren en die dus een stuk duurder zullen worden op het Europese vasteland. Jaguar Land Rover, de grootste autofabrikant in Groot-Brittannië, heeft al aangekondigd dat de nieuwe Discovery niet in de fabriek in het Britse Solihull wordt gemaakt. Op dit moment bouwt Jaguar Land Rover een nieuwe fabriek in Slowakije, waar het nieuwe model in productie gaat.

Jaguar Land Rover maakt jaarlijks nog meer dan 500.000 auto’s in Groot-Brittannië. Het is daarmee verantwoordelijk voor ongeveer een derde van de 1,5 miljoen voertuigen die op de Britse eilanden worden gemaakt, schrijft The Telegraph.

Een andere grote speler is Nissan, die ook dreigde te vertrekken uit Groot-Brittannië uit angst voor een harde Brexit. De Japanse automaker dreigde meerdere keren dat nieuwe modellen niet meer in de fabriek in Sunderland zouden worden geproduceerd, maar in een nieuwe fabriek elders in de Europese Unie.

De Britse overheid wist Nissan echter over te halen toch in Sunderland te blijven. Het is niet duidelijk welke deal de autofabrikant en de Britse overheid hebben gesloten – mogelijk krijgt Nissan (een deel van) de eventuele importtarieven gecompenseerd.

Het bericht Harde Brexit maakt export Britse auto’s naar Europa 2 miljard duurder en dat willen fabrikanten niet afwachten verscheen eerst op Business Insider.

Lees het hele artikel: Harde Brexit maakt export Britse auto’s naar Europa 2 miljard duurder en dat willen fabrikanten niet afwachten
Adverteren

Artikel marketing

Artikelen plaatsen