10 fouten die je waarschijnlijk maakt in de eerste 10 minuten van je werkdag

Hoe jij de eerste tien minuten van je werkdag invult, is vaak bepalend voor je productiviteit de rest van de dag.

Ben je te laat of zit je vast in een berg e-mails? Dan kan het lastig zijn om je focus voor de rest van de dag terug te vinden.

We deden wat onderzoek en kwamen tot deze tien valkuilen. Lees vooral verder hoe jij voortaan wel alles uit je dag haalt.


 

1. Te laat op kantoor komen

1-getting-in-late

Je kunt je werkdag saboteren, nog voor hij is begonnen.

Uit recent onderzoek blijkt dat werkgevers werknemers die te laat komen vaker zien als inconsequent en hen een lager cijfer geven als het op prestaties aankomt. Ook als de werknemer als laatste het pand verlaat.

Da’s misschien niet eerlijk, maar wel de realiteit. Probeer dus zo vroeg mogelijk op kantoor te zijn.


2. Je collega’s niet groeten

Geef jezelf en de mensen om je heen een goed gevoel door even met je collega’s bij te kletsen.

Zeg jij als leidinggevende geen ‘hoi’ tegen je collega’s, dan lijkt het al snel of je geen sociale vaardigheden hebt. Dat stelt Lynn Taylor in haar boek Tame Your Terrible Office Tyrant: How to Manage Childish Boss Behavior and Thrive in Your Job.

Door stilletjes achter je bureau te kruipen, kom je minder benaderbaar over voor je collega’s.


3. Koffie drinken

Ben jij niet het type dat direct uit bed koffie zet, dan regel je wel een bakkie zodra je op werk bent.

Onderzoekers stellen dat je het beste ná half tien ‘s ochtends koffie kunt drinken. De reden daarvoor heeft alles met het stresshormoon cortisol te maken, die je energie reguleert en piekt tussen acht en negen uur ‘s morgens. Drink je in die periode koffie, dan maakt je lichaam minder cortisol aan, waardoor je meer afhankelijk van cafeïne wordt.

Waarschijnlijk heb je die koffie pas écht nodig na half tien, als je cortisolgehalte begint te dalen.


4. Iedere e-mail in je inbox beantwoorden

Zit je eenmaal achter je bureau, dan is het verleidelijk om in de hoop nieuwe e-mails te duiken.

Volgens Michael Kerr, schrijver van het boek You Can’t Be Serious! Putting Humor to Work, zou jij de eerste tien minuten van je werkdag moeten besteden aan het scannen van e-mails en prioriteiten stellen. Op die manier kun je zien wat urgent is en een plan maken voor wanneer je op de rest gaat reageren.

“Je e-mail checken is zo’n klusje waarbij het voelt alsof je veel gedaan krijgt. Het gevaar schuilt er alleen in dat je niet aan andere belangrijke zaken toe komt en je anderen je agenda laat bepalen”, zei Kerr eerder tegen Business Insider.


5. Aan je werkdag beginnen zonder een voorlopig schema in je hoofd te hebben

5-launching-into-your-work-without-a-tentative-schedule-in-mind computer laptop schema agenda

Taylor stelt voor dat je het beste eerst kunt bedenken wat je die dag gaat doen, voor je aan de slag gaat. Dus: het opschrijven van je prioriteiten en andere moetjes van die dag.

Kijk welke events er op de planning staan en of er belangrijke meetings zijn waar jij je op moet voorbereiden. Je loopt anders de kans dat je schrikt van de reminder dat je over tien minuten een vergadering hebt, terwijl je net lekker bezig bent met een belangrijk voorstel.


6. De simpele klusjes eerst doen

Volgens onderzoek nemen energie en wilskracht af gedurende de dag. Daarom is het zo cruciaal om eerst de belangrijke taken te doen als dat kan.


7. Multitasken

7-multitasking laptops computers, schermen

In de ochtend stik je van de energie en heb je misschien wel het idee dat je de hele wereld aan kunt. Je begint al snel aan honderd dingen tegelijk. Niet slim, zegt onderzoek.

Multitasken zorgt ervoor dat je minder goed werk levert. Begin je de dag met meerdere ballen in de lucht houden, dan kan dat je later op de dag opbreken.

Probeer je in die eerste tien minuten liever op één taak te richten.


8. Negatieve gedachtes hebben

Misschien moest je wéér staan in de trein of had je gisteravond een fikse discussie met je partner… Laat deze zaken je niet afleiden van je werk.

Taylor stelt voor dat je die negatieve gedachtes ergens wegstopt wanneer je aan je werkdag begint. Als het nodig is, dan deal je ermee als je dag er weer op zit.


9. Vergaderen

9-having-a-meeting vergaderen kantoor mensen vergadering

Vergaderen in de ochtend gaat ten koste van je denkvermogen.

Volgens Laura Vanderkam, auteur van What the Most Successful People Do Before Breakfast, kun je de ochtenden beter bewaren voor opdrachten die je volledige focus en concentratie nodig hebben.

Plan je vergaderingen liever op een moment waarop je wat minder energie hebt, bijvoorbeeld aan de eind van de middag. Tenzij je natuurlijk een berg mentale energie voor de meeting nodig hebt natuurlijk.


10. Geen routine volgen

Volgens onderzoekers heb je maar een bepaalde hoeveelheid denkvermogen op een dag, dus gebruik je tijd wijselijk.

Ben jij in het begin van de dag maar wat druk met de kwestie of je eerst je inbox moet legen, koffie gaat halen of een projectvoorstel gaat schrijven, dan heb je daarna minder mentale energie over om dat voorstel ook echt te gaan produceren.

Door een routine te volgen gaat je brein in de automatische stand, waardoor je minder energie verbruikt.

Charles Duhigg, schrijver van The Power of Habit, vertelde eerder aan Chicago Tribune: “Routine geeft je de mentale vrijheid om te denken aan de zaken die echt belangrijk zijn. Op die manier hoeven we niet te denken aan alle simpele kanten van ons bestaan.”

LEES OOK: 14 gewoonten van mensen met een supersympathieke uitstraling

Het bericht 10 fouten die je waarschijnlijk maakt in de eerste 10 minuten van je werkdag verscheen eerst op Business Insider.

Lees het hele artikel: 10 fouten die je waarschijnlijk maakt in de eerste 10 minuten van je werkdag
Adverteren

Artikel marketing

Artikelen plaatsen