Nieuwe zoekresultaten Google AdWords – onderzoek

Google-AdwordsHet kan je als adverteerder niet ontgaan zijn: Google heeft de advertentie-layout van de desktop-zoekresultaten drastisch veranderd. Er is afgelopen week veel geschreven over de mogelijke effecten van deze wijziging. Emerce meldde dubbele kosten voor sommige adverteerders.

Bekeken werd de live data van 20 grote adverteerders. De conclusie? Voor grotere adverteerders liggen er kansen, voor kleinere partijen wordt het moeilijker. Advies voor hen: get big, get niche or get out.

Wat is er ook alweer veranderd?
Sinds maandag 22 februari heeft Google een aantal wijzigingen doorgevoerd:

  • De grootste zoekmachine ter wereld heeft besloten om geen advertenties meer te plaatsen aan de rechterzijde van de zoekresultaten.
  • Google plaatst alleen nog advertenties boven en onder de zoekresultaten.
  • De rechterzijde van de pagina wordt alleen nog gebruikt voor Product Listing Ads en Knowledge Graphs.
  • Google plaatst bij highly commercial zoekopdrachten een extra 4e advertentie boven de zoekresultaten en maximaal 3 advertenties onderaan de zoekresultaten.
  • Het totaal aantal advertenties op de 1e zoekresultatenpagina van Google komt hiermee op maximaal 7 (in plaats van maximaal 11 voorheen).

Mobile firstMobile first en relevantere informatie aanbieden
Google geeft zelf twee redenen voor de wijziging: het gelijktrekken van de mobile en desktop-layout en plaats maken voor rijke content zoals product listings. Verder zal Google z’n advertentieomzet verder zien stijgen, aangezien 85 procent van alle betaalde clicks al van één van de 3 top-advertenties kwam. Het gelijktrekken van de layout lijkt logisch: de meeste websites ontvangen meer dan 50 procent van hun verkeer via mobile. Verder zijn er inmiddels meer mobile zoekopdrachten in Google dan via desktop.

Een ander doel van Google is het pushen van feed-based advertenties. Adverteerders met een webshop of hotel moeten nu nog meer gaan leunen op advertentiemogelijkheden binnen Google AdWords zoals product listing of hotel ads. Deze features nemen de plaats in van de advertenties aan de rechterzijde.


Kleine adverteerders zijn de dupe

PayDe nieuwe Google SERP lijkt een positieve impact te hebben voor alle adverteerders op de top-posities. De CTR van deze posities verbetert, terwijl de CPC’s niet significant stijgen. De nieuwe 4e top-positie heeft een relatief hoge CTR en aantrekkelijke CPC.

Linkbox

De verhoogde concurrentiedruk op de 7 overgebleven advertentieposities heeft echter wel een ander gevolg. De grotere adverteerders hebben voldoende budget om die nieuwe 4e top-positie te betalen, maar kleinere adverteerders moet zich behelpen met slechts 3 other-posities aan de onderzijde van de pagina.

Zelf de impact berekenen? Gebruik deze 5 tips:

  1. Focus je onderzoek op non-brand traffic in Google desktop search. Daar zijn de concurrentie en de kosten het grootst.
  2. Maak onderscheid tussen top- (1 tot en met 4) en other- (5 tot en met 7) posities en vergelijk de posities niet één-op-één met elkaar. Tel de resultaten van de losse posities op top- en other-posities bij elkaar op en vergelijk de resultaten van deze twee totalen met de resultaten van die twee totalen vóór de wijziging.
  3. Kies een gelijke periode voor en na 22 februari en maak een data dump van je campagnes in Excel. Label de data met “voor” en “na” en gebruik draaitabellen om de impressies, clicks, CTR en kosten per click te vergelijken.
  4. Gebruik voldoende data (impressies en clicks) voor het vergelijken van twee periodes. Een goede hulp voor het bepalen van de significantie van je test is deze A/B test guide.
  5. Gebruik concurrentie-analyse tools zoals Adgooroo en SEMrush om het advertentiegedrag van je concurrenten in Google structureel te monitoren.

Bonus tip
In de Google Search Console kun je het effect op je organische zoekresultaten bekijken. Zorg er wel voor dat deze data up-to-date is, want Search Console loopt regelmatig een aantal dagen achter.

Kort samengevat: zie jij een daling van impressies en clicks in je campagnes, dan is het goed mogelijk dat je wordt weggedrukt door andere adverteerders. Evalueer dan nog eens je advertentiestrategie. Wellicht is het rendabeler om meer te focussen op upper-funnel en longtail-zoekopdrachten.

Lees het hele artikel: Nieuwe zoekresultaten AdWords: ‘get big, get niche or get out’ [onderzoek]

Zie ook:

DIRECT MEER BEZOEKERS & LINKS NAAR UW WEBSITE…

» 8 BACKLINKS «

8 BACKLINKS