Infographic: zzp’er is meer marge kwijt aan bemiddelaars

Gemiddelde marge per uur: +10% over afgelopen jaar

BEEMSTER – De zzp’er is steeds meer marge kwijt aan bemiddelaars: de gemiddelde marge per uur is het afgelopen jaar met 10% gestegen, naar 14,1%. Dat blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer onder 1.829 zzp’ers.

Het ultieme profiel

Als er vanuit de bemiddelaar wordt gekeken naar het ultieme zzp-profiel, dan gaat het om de realisatie van een zo hoog mogelijke marge. In dat geval is de volgende zzp’er het populairst: een vrouwelijke zzp’er met een universiteitsgraad en een eigen B.V., die werkt in de zakelijke dienstverlening. Want bij zzp’ers in de zakelijke dienstverlening (16,7%), met een universiteitsgraad (15,7%), die vrouw zijn (15,3%) en een eigen B.V. als rechtsvorm hebben (17,6%) wordt de hoogste marge geheven.

Verdienmodel

Hoewel zeven op de tien zzp’ers (70,3%) via een bemiddelaar werkt en zij de eenmalige fee per match prefereren als verdienmodel, zijn de verdienmodellen in de bemiddeling van zzp’ers traditiegetrouw gebaseerd op marges per uur. De acceptatie van dit type verdienmodel wordt echter steeds kleiner: -17% in het afgelopen jaar. De zzp’er prefereert steeds vaker een eenmalige fee per match (+19%) of een abonnement voor de opdrachtgever (+27%). Internationale marktplaatsen als Freelancer, Twago en UpWork hanteren wel de eenmalige fee per match.

Over het onderzoek

De onderzoeksresultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 523 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan één miljoen zzp’ers die Nederland kent (CBS, 2015).

De onderzoeksresultaten – inclusief marges per sector, opleidingsniveau, geslacht en rechtsvorm – zijn verwerkt in een infographic (download PNG-versie):

Lees meer: Infographic: zzp’er is meer marge kwijt aan bemiddelaars (bron: zzpbarometer.nl)
Meer ZZP nieuws…

Artikel marketing

Artikelen plaatsen